Print Friendly, PDF & Email

Podróże kształcą. To powiedzenie znają wszyscy bardzo dobrze. O jego prawdziwości przekonało się również 37 uczniów klas ósmych.

W dniach 22-23 września uczniowie klasy 8C i 8D pod opieką wychowawców wyruszyli na dwudniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc oraz zabytków.

Pierwszy dzień wycieczki, zaczęliśmy od zwiedzenia Zamku w Chęcinach. O historii zamku i miasta bardzo ciekawie opowiedział nam przewodnik. Na zamku poznaliśmy różne rodzaje uzbrojenia oraz   mogliśmy włożyć ręce i głowę w dawne  narzędzie kary dla chłopów. Zwiedziliśmy skarbiec  oraz weszliśmy  na wieżę, z której podziwialiśmy przepiękny widok Gór Świętokrzyskich.

Następnie wybraliśmy się na pieszą wycieczkę, by zdobyć drugi co do wysokości szczyt Gór Świętokrzyskich – Święty Krzyż (Łysiec, Łysa Góra). Wybraliśmy najpopularniejszą trasę na Łysą Górę, prowadzącą z Nowej Słupi, spod pomnika pielgrzyma Emeryka oznaczoną niebieskim szlakiem nazywanym „Drogą Królewską”. Po drodze mijaliśmy stacje Drogi Krzyżowej, resztki wału pogańskiego i okazałe drzewa. Po dotarciu do celu uczniowie zwiedzili klasztor Benedyktynów z Sanktuarium Świętego Krzyża i Bazyliką Świętej Trójcy oraz Muzeum Przyrodnicze Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Jednak największym wyzwaniem było wejście na kościelną wieżę widokową. Na taras wiodło aż 112 schodów, ale ich pokonanie zapewniło niezapomniane widoki.

Po tak wyczerpującym dniu dotarliśmy do Bocheńca – miejsca zakwaterowania. Po zaklimatyzowaniu się w nowym miejscu, udaliśmy się na integracyjne ognisko. Upiekliśmy kiełbaski i chlebek. Pomimo zmęczenia dobry humor nas nie opuszczał. Klimat ogniska i pięknego gwieździstego wieczoru sprawił, że uczniowie śpiewali swoje ulubione piosenki a nawet zatańczyli Belgijkę. Dopiero nocne kalambury zakończyły nasz dzień.

Drugi dzień naszej wycieczki, zaczęliśmy pieszo, szlakiem na Górę Miedziankę. Mimo, że jest nazywana Giewontem Świętokrzyskim, Miedzianka to bowiem niewielki szczyt, za to bardzo malowniczy. Góra Miedzianka ma 356 m n.p.m.. Jej nazwa pochodzi od rud miedzi, które były tu wydobywane.

Następnie przejechaliśmy do Rezerwatu Przyrody Kadzielnia w Kielcach. Po spacerze wzdłuż ścieżek prowadzących dookoła Jeziora Szmaragdowego i punktów widokowych, przeszliśmy do Podziemnej Trasy, gdzie wraz z przewodnikiem zwiedzili trzy udostępnione jaskinie. Uczniowie z dużym zainteresowaniem oglądali fragmenty podziemnego systemu krasowego powstałego w wapieniach w kenozoicznym okresie lądowym kilkanaście milionów lat temu.

W drodze powrotnej niesamowite wrażenie zrobił na nas stary Dąb Bartek z Zagnańska, który jest najbardziej znanym drzewem w Polsce. Popularność zawdzięcza swej budowie (jest największym znanym drzewem w Polsce) oraz latom istnienia (najnowsze badania donoszą, że Dąb Bartek liczy od 645 do 670 lat).

Zmęczeni, ale zadowoleni wróciliśmy do Łodzi.