Print Friendly, PDF & Email

W czwartek 10 czerwca 2025r. w naszej szkole odbyła się trzecia edycja Debaty Oksfordzkiej.

Historia tej formy dyskusji sięga XIX wieku. 30 czerwca 1860 roku – kilka miesięcy po opublikowaniu książki Karola Darwina „O powstaniu gatunków” – nastąpiła wymiana myśli na temat ewolucji między kreacjonistami i ewolucjonistami w Oksfordzkim Muzeum Historii Naturalnej. W Polsce model Debaty Oksfordzkiej pojawił się w latach dziewięćdziesiątych XX wieku z inicjatywy profesora Zbigniewa Pełczyńskiego.

W naszej szkole wyzwanie prowadzenia dyskusji na forum podjęły uczennice klas VII i VIII, rozpoczynając tym samym wielką przygodę intelektualną, rozwijającą umiejętność publicznego wypowiadania się, tworzenia logicznych, konkretnych i klarownych wypowiedzi, a także wzmacniającą pewność siebie.

Podczas debaty uczniowie mieli okazję przekonać się, jak ważne jest słuchanie innych i szanowanie odmiennych punktów widzenia. Rozwijali umiejętność argumentowania własnego stanowiska oraz twórczego i krytycznego myślenia.

Drużynę Propozycji –reprezentowały:

– Emilia Łukasińska VII a

– Adrianna Złotowska VII a

– Wiktoria Górska VII a

– Maja Majchrzycka VII a

– Anna Domagała VII a

Drużynę Opozycji – prezentowały

– Natalia Mrozowicz VIII b

– Natalia Koprek VIII c

– Blanka Śmiechowska. VIII b

– Maja Im VIII b

– Wiktoria Drwięga VIII b

W roli Marszałka wystąpiła Natalia Mela z klasy VI a – prowadząca debatę.

Funkcję Sekretarza pełniła Patrycja Grabowiecka z klasy VII a – czuwając nad przebiegiem dyskusji.

Tematem debaty było rozważanie na temat presji środowiska na jednostkę.

Obie drużyny zaprezentowały swoje stanowiska, popierając je przygotowanymi argumentami. Jako pierwsza wystąpiła reprezentantka Drużyny Propozycji, przedstawiając strategię zespołu i obrany kierunek argumentacji. Następnie przedstawicielka Drużyny Opozycji zaprezentowała stanowisko swojej grupy i nakreśliła plan działania. W dalszej kolejności zespoły przedstawiały na przemian swoje argumenty poprzez zabieranie głosu przez kolejnych mówców. Na wystąpienia mogła reagować drużyna przeciwna, zadając pytania. Podczas debaty każdy z zespołów mógł użyć formuły „ad vocem” (czyli nawiązać do wypowiedzi przedmówcy) i „ad vocem” do „ad vocem”.

Na koniec wybrani przedstawiciele grup wygłosili mowy końcowe, przekonując członków Jury do swoich stanowisk i siły użytych argumentów.

Po zakończeniu debaty obradowało Jury w składzie:

– pani Marta Klonowska

– pani Justyna Dudek

– pani Katarzyna Michcik

Po burzliwej i merytorycznej dyskusji podjęło decyzję o przyznaniu zwycięstwa Drużynie Opozycji.

Po ogłoszeniu wyników debaty głos zabrała pani wicedyrektor Natalia Bugała, dziękując uczestnikom, organizatorom oraz zgromadzonym uczniom i nauczycielom.

Organizatorzy Debaty Oksfordzkiej – pani Katarzyna Lubczyńska-Połeć, pani Agnieszka Krzesińska i pan Stanisław Mikołajczyk wraz z panią dyrektor wręczyli uczniom nagrody i Certyfikaty uczestnictwa w dyskusji.

Pomysł ze zorganizowaniem debaty okazał się wyjątkowo udanym przedsięwzięciem, a zainteresowanie uczniów było naprawdę bardzo duże. Kilkoro z nich zgłosiło chęć udziału w jej następnej edycji, w przyszłym roku szkolnym. Temat – niezwykle aktualny wśród młodzieży – stał się przedmiotem dyskusji nie tylko podczas samej debaty, ale także po niej. Uczniowie wymieniali swoje poglądy, odwołując się do stanowiska jednej bądź drugiej drużyny. Przeprowadzanie takich debat – bez wątpienia – pomoże wykształcić w nich postawy obywatelskie, pozwoli im dostrzec, że demokracja jest ciągłym dialogiem społecznym i zrozumieć, jak ważna jest umiejętność wypowiadania własnego zdania, a zarazem słuchania głosu innych.

Odsłony: 82

Podobne wpisy