To wstęp, który jest wprowadzeniem do laboratorium
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana prze Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Laboratoria Przyszłości skupiają się na wyposażeniu, które służy przekazywaniu wiedzy w sposób innowacyjny, wpiera proces dydaktyczny i czyni go bardziej interdyscyplinarnym.
Celem programu jest budowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. Kierunków STEAM ( nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka) z założeniem tzw. Slojdu (slojd)- uczniowie od najmłodszych lat są zaznajamiani poprzez prace ręczne z umiejętnościami manualnymi.
Uczniowie mogą eksperymentować i zdobywać praktyczne umiejętności przydatne później, szczególnie w dziedzinach inżynieryjnych. Zapoznają się z technikami pracy projektowej potrzebnymi np. w pracy biurowej czy w prowadzeniu własnego biznesu.
Mogą się posługiwać nowoczesnymi narzędziami, takimi jak drukarka 3D, które staną się
w przyszłości naturalnym środowiskiem pracy.
Katalog wyposażenia podzielony jest na:
– elementy wyposażenia podstawowego (które szkoły musza zakupić)
– elementy wyposażenia dodatkowego ( które może być indywidualnie dobierane przez
szkołę).
Szkoła zakupiła w ramach programu następujące wyposażenia:
Drukarka 3D, filamenty, laptop, Mikrokontrolery, stacja lutownicza, lutownice, maszynę do szycia, wyrzynarka stołowa do drewna, piła kątowa, wiertarka stołowa, szlifierka, stoły montażowe, stoły do pracowni technicznej, szafki narzędziowe, skrzynie z narzędziami do obróbki drewna i metalu, klocki Lego Education, zestawy klocków do robotyki.
Zadania:
1. W ramach zajęć laboratorium uczniowie zapoznali się z wyposażeniem pracowni
2. Pierwszym zadaniem realizowanym w ramach laboratorium było poznanie budowy maszyny do szycia. Uczniowie uczyli się zakładania nici do maszyny, nawijania nici na bębenek, montowania bębenka w maszynie, nawlekania nici do igły. Po tych czynnościach uczyli się stosowania różnych ściegów szyjąc na materiale różne wzory poszczególnymi ściegami.
3. Kolejnymi czynnościami w ramach laboratorium było budowanie projektów z klocków lego. Młodsze klasy wykonywał projekty z zestawów LEGO Educations, a starsze z zestawów LEGO SPIKE projekty robotów poruszanych programami tworzonymi w tej aplikacji opartej na podstawach programu Scratch.
4. Wykorzystując narzędzia do obróbki drewna uczniowie w ramach zajęć laboratorium wykonują zabawki ruchome z drewna oraz figurki zwierząt, które po ekspozycji wystawowej będą podarowane dzieciom z domu dziecka.
Zabawki z drewna wykonane w ramach zajęć z techniki. Uczniowie zaprojektowali swoje zabawki a następnie wykonywali je podczas zajęć: wycinali według wzoru, szlifowali, wiercili otwory, kleili na ciepło a na koniec malowali farbami i utrwalali lakierując je.
Realizacja projektów wykonanych w programie Tincercad, przygotowanie do druku w programie Ultimaker Cura( cięcie na warstwy) i wydruk w drukarce 3D.
Uczniowie wykonywali projekty z klocków lego według własnych pomysłów.
Odsłony: 172